Groeien met de klant centraal

De overname van Rely door Claranet werd begin februari 2017 bekend gemaakt, een maand na de oprichting van Claranet Italië en de stap naar de Zuid- Amerikaanse markt met de overname van het Braziliaanse CredibilIT. In hoeverre past de overname van de marktleider voor het notariaat in de groeiambities van de Claranet Group? We vragen het in een dubbelinterview met Wiebe Nauta, Managing Director van Claranet Benelux, en René Fouraschen, oprichter en directeur van Rely.

Interview_rene_wiebe_01.jpgRely lijkt voor de buitenwereld niet direct een logische overname. Waarom Rely?
Wiebe Nauta: “Door de buitenwereld zal er inderdaad wel eens raar opgekeken zijn na de bekendmaking. Voor ons was het een logisch gevolg van onze strategie. Claranet is een IT-infrastructuurexpert met een enorm track record en een schat aan kennis en ervaring. Dat we geen pur sang specialist zijn op een bepaald gebied, betekent eigenlijk dat we voor onze klant een enorm breed pakket aan IT-diensten kunnen leveren. Hiermee heeft de klant met slechts één leverancier, Claranet, alles op IT-gebied gedekt. Dit levert een enorme tijdswinst op rondom leveranciersmanagement en zorgt ervoor dat bij een verstoring of incident er niet door verschillende partijen naar elkaar gewezen wordt; één contract en één Service Level Agreement zorgen ervoor dat zaken volledig op elkaar afgestemd zijn. Geen omslachtige zoektochten meer en niet van het kastje naar de muur, maar directe toegang tot vaste contactpersonen met kennis van zaken. Daar staan we samen voor!”

Ok… veel voordelen… maar hoe past Rely daar precies in?
Wiebe Nauta: “Binnen ons dienstenportfolio ontbraken nog een aantal diensten die Rely perfect kan toevoegen. Je kan dan denken aan applicatiemanagement, detachering en één van de strategische speerpunten van de Claranet Group waar Rely al enkele stappen heeft gezet; public cloud management.”
Rene Fouraschen: “Rely heeft inderdaad een aantal andere accenten in het portfolio waardoor er een prachtige samensmelting kan ontstaan in de combinatie van beide organisaties. Zo heeft Claranet bijvoorbeeld weer een uitgebreid pakket aan (internet) verbindingen zodat we voor onze klanten niet meer afhankelijk zijn van een derde partij maar dit binnenkort rechtstreeks zelf kunnen aanbieden onder hetzelfde contract.”

Dus Claranet & Rely gaan alles in eigen beheer doen?
Wiebe Nauta: Nee, hoewel we zoveel mogelijk volledig in eigen beheer hebben, maken wij ook gebruik van businesspartners. Zo hebben wij nog nooit zelf een telefooncentrale geleverd aan een klant, en achten we de kans dat we dat de komende jaren zelf zullen doen uitermate klein. Hiervoor gaan we bijvoorbeeld een partnership aan met een andere leverancier waarmee we samen optrekken naar een klant. Ieder brengt de eigen expertise mee maar we verzorgen wel een gezamenlijk afgestemde oplossing.

In het licht van de uitbreiding naar Italië en Brazilië lijkt dit wel echt een andere overname?
Wiebe Nauta: “Jazeker is dit anders; in Italië wordt een volledige nieuwe organisatie opgezet en in Brazilië hebben we een lokale organisatie overgenomen op een volledig nieuwe markt. Beiden hebben een sterke focus op het managen van public cloud platformen, met name Amazon Web Services (AWS) en Microsoft Azure. Zij zullen mee profiteren van onze kennis en hoge certificeringen maar het blijft voor beiden een volledig nieuwe markt.”
René Fouraschen: “Dan hebben we hier zeker andere uitdagingen. Rely en Claranet Benelux zijn twee organisaties die even groot zijn, aanvullend qua portfolio, die samen een nieuwe organisatie van ruim 100 medewerkers vormen, maar wel al een voorsprong heeft met een ruim klantenbestand en fantastisch track record. En… de mentaliteit en cultuur van de mensen in beide organisaties lijken enorm op elkaar.”
Wiebe Nauta: “Zeker ja, in de voorbereiding van de overname is dat nog koffiedik kijken, maar we zagen al snel dat de mensen van beide organisaties die met elkaar in contact kwamen, heel snel goed kunnen samenwerken. Dat is altijd afwachten in het begin maar we kunnen nu al zeggen dat het een schot in de roos is!”

Rely is momenteel de marktleider in het Notariaat, blijft dat een focusgebied?
Wiebe Nauta: “De manier waarop Rely zich manifesteert binnen de notarisbranche is voor ons een schoolvoorbeeld van hoe wij dit willen gaan doen voor andere branches. Het is voor ons belangrijk om de klant en diens context te begrijpen als we van meerwaarde willen zijn als IT-leverancier. We moeten onze klanten echt begrijpen en snappen wat de uitdagingen zijn binnen de branche. De huidige voorsprong bij het notariaat willen we niet alleen behouden maar ook uitbreiden; niet alleen binnen de branche maar ook als voorbeeld ook naar andere branches toe.”
René Fouraschen: “Al vanaf het prille begin van Rely hebben we de focus gehad op notarissen. Door deze focus hebben we niet alleen bijzonder veel kennis van eisen, wensen en behoeften op het gebied van IT bij het notariaat, we hebben ook een partnership met de leidende leveranciers van notarisapplicaties: Van Brug Software voor NIS en Codex én Dirict voor Notarisdossier. Deze combinatie is een echte meerwaarde voor de relatie die we met onze klanten hebben.”
Wiebe Nauta: “Partnership met klanten is meer dan ‘alleen maar’ een dienst leveren en/of samenwerken. Je moet bij het opbouwen van een partnership met je klant drie belangrijke stappen in acht nemen. Allereerst moet je een uitstekende dienstverlening neerzetten maar dat spreekt eigenlijk vanzelf. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat je een klant goed leert kennen, dus dat je de context steeds beter gaat begrijpen. En dat is een proces dat eigenlijk nooit stopt. In de derde stap kun je dan samen nieuwe dingen gaan creëren, uit eigen portfolio of helemaal op maat. Die drie stappen vormen samen de weg naar echt partnership.”

Interview_rene_wiebe_02.jpgDe term “public cloud” is al een paar keer gevallen, hoe kijken jullie hier tegenaan?
René Fouraschen: “Public cloud is niet alleen het snelst groeiende platform, het is ook het platform waarop de meeste ontwikkelingen plaatsvinden. Momenteel is er een gelijke verdeling in Europa als je kijkt naar de locatie van applicaties. On-premise en colocatie, private cloud en public cloud hebben elk ongeveer een gelijk marktaandeel. Dat is over een paar jaar echt wel anders; er is een enorm verschuiving gaande om naar de cloud over te stappen, al dan niet gedwongen door een verslechterde concurrentiepositie.”
Wiebe Nauta: “Grote organisaties en start-ups kiezen momenteel voor de public cloud omdat het businessmodel ze enorme voordelen biedt. Het zijn vooral middelgrote organisaties die veel moeite hebben om hun complete IT om te zetten van de huidige platformen naar de cloud. En dan moeten ze ook nog een belangrijke keuze maken: kiezen ze voor public of private? Dat is onder andere afhankelijk van de applicaties die ze gebruiken en compliancy-regels waar ze zich aan moeten houden.”
René Fouraschen: “Zo hebben wij klanten die er veel waarde aan hechten dat hun data, en dus van hun klanten, in Nederland blijft en zo onder de lokale wet- en regelgeving valt. Daarom bieden wij die garantie wanneer zij kiezen voor een private cloud oplossing van ons. En als wij die garantie eenmaal hebben afgegeven, gaat er bij ons dan ook niets de grens over en zorgen we ervoor dat ook de back-up in Nederland blijft.”
Wiebe Nauta: “Daarnaast is er tegenwoordig de mogelijkheid om een combinatie te maken van public en private cloud in een hybride vorm. Deze vorm kan zelfs gekoppeld worden aan een on-premise platform waardoor je spreekt van ‘Hybrid IT’ in plaats van hybrid cloud. Samen met de klant kiezen wij welke delen van hun IT waar komt te staan en waar de echte voordelen te halen zijn. Essentieel onderdeel hierbij is die public cloud en dat is dan ook een van de groeispeerpunten van Claranet. Wij zijn AWS Premier Consulting Partner, de hoogte partnerstatus die gehaald kan worden binnen Amazon Web Services wat aangeeft dat we niet alleen heel veel AWS-expertise hebben, maar dit ook in de praktijk brengen middels een succesvol track-record op het gebied van implementaties van klantoplossingen.”

Hoe ziet de nabije toekomst eruit, wat gaan klanten merken van deze krachtenbundeling?
René Fouraschen: “We willen natuurlijk zorgen dat de meerwaarde uit de overname zo snel mogelijk bij de klant terecht gaat komen. De toevoeging van bijvoorbeeld internetverbindingen aan het portfolio voor de Rely-klanten is er dan zo een waardoor die meerwaarde direct zichtbaar wordt.”
Wiebe Nauta: “En klanten mogen daarbij geen last hebben van de overname! Dit is ook precies de reden dat we de organisaties zoveel mogelijk intact laten; de locaties Barneveld en Hilversum blijven voorlopig bestaan in hun huidige vorm, net als het kantoor in Son overigens. De klant blijft centraal staan!”

En op langere termijn?
Wiebe Nauta: “We hebben een langetermijnvisie die gebaseerd is op groei. En dat blijft ook zeker zo! Voor een organisatie als deze is het van belang dat we blijven investeren in onze toekomst, zowel op het financiële als op het technische vlak. De groei is voor een deel organisch van aard, waarbij we meer willen doen bij onze bestaande klanten. Daarnaast willen we ook nieuwe klanten betrekken in de groei, en deels middels acquisitie(s) invullen. Hierbij is het van belang dat er ook direct een toegevoegde waarde wordt bereikt. Dat kan op financieel vlak zijn maar ook in de kennis- en technologiehoek zitten wat direct ingezet kan worden voor onze klanten.”

Neem contact met ons op

Laat een e-mail achter

Vul onderstaand formulier in en we zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen

Velden aangeduid met een * zijn verplicht.

Neem contact met ons op

085 27 33 255