Corona-impact - Zeven vragen aan Twan Willems

Het is inmiddels week 7 van de Corona-thuiswerkmarathon. De ervaring varieert van ‘een ware slijtageslag’ tot ‘ik begin er inmiddels aan te wennen’ maar de algemene mening van werkend Nederland is eensgezind samengevat in “we zijn er wel klaar mee!”. En we hebben nog wel even te gaan voor we terug gaan naar kantoor, in welke vorm dan ook. In een nieuwe serie artikelen stellen we zeven vragen aan een aantal Rely-collega’s onder het motto: ‘wat verwacht je de komende tijd?’

In deel 3: Twan Willems – Prospect Specialist Claranet Benelux

COVID19 Impact - Zeven vragen aan Twan Willems

1. Hoe heeft de Corona-crisis jou en je werkzaamheden beïnvloed?
Voor de crisis was ik, als Prospect Specialist, heel veel aan het bellen om afspraken te maken voor onze accountmanagers. En dat is nu natuurlijk niet meer mogelijk, want kantoren zijn dicht of minimaal bezet, waardoor je meestal de juiste contactpersoon niet aan de telefoon krijgt. Daarbij heb je niet altijd en/of krijg je niet van iedereen zomaar een mobiele telefoonnummer. Dus het contact met potentiële klanten gaat nu veel meer via de mail en via LinkedIn.

Het is ook allemaal onzekerder geworden, dus grotere IT-trajecten worden ook uitgesteld of er wordt gewacht op de volgende persconferentie van Mark Rutte. Dat betekent voor mij dat bellen minder effectief is. De focus is daarom verschoven naar security en dan merk je ook bij andere mensen, dat daar toch wel veel interesse in is en dan met name voor awareness.

2. Wat ben je in de loop van de afgelopen 6 weken anders gaan doen dan in de eerste dagen?
Zoals gezegd ben ik veel minder gaan bellen dan de dagen ervoor, en de eerste dagen vanuit thuis. De eerste dagen was het vooral de gemaakte afspraken verzetten en de events die wij gepland hadden voor maart verzetten. Niet leuk, want we hadden veel gepland, maar het moest natuurlijk wel met de maatregelen rondom het Coronavirus.

Vervolgens moet je andere manieren bedenken om in contact te komen. Dan ga je dus meer e-mailen en berichten posten op LinkedIn. Aangezien security een interessant en actueel onderwerp is, heb ik daar dankbaar gebruik van gemaakt. Mensen benaderen hiervoor heeft heel goed gewerkt, want de afgelopen weken is er wel elke week iemand geweest die interesse had in een demo over awareness. Dus dat is wel super gaaf om te zien, dat je toch waardevol kunt zijn voor de organisatie in deze crisistijd.

3. Wat is de grootste verandering die je verwacht in vergelijking met de periode van voor de crisis?
Thuiswerken wordt in de toekomst een onlosmakelijk onderdeel van de normale bedrijfsvoering. Organisaties zullen moeten zorgen voor de juiste plannen om tijdens een mogelijk komende crisis beter voorbereid te zijn dan nu. We zien dat er nu allerlei mixvormen zijn van de thuiswerkplekken, die stiekem nog best vaak bestaan uit versleepte apparatuur uit het kantoor. Veel bedrijven zullen moeten investeren in een serieuze thuiswerkplek voor de medewerkers als onderdeel van de bedrijfsstrategie.

4. Hoe past de focus op security hierin?
Thuiswerken betekent een totaal ander speelveld voor cybercriminelen. Je ziet het bijvoorbeeld door een enorme stijging in het aantal phishingaanvallen. Daarmee is security niet meer een IT-feestje, en hoop ik dat dat management en directie zich nu steeds meer gaan realiseren dat dit ook hun verantwoordelijkheid is en dat het daarmee hoger op de agenda komt. Een belangrijk onderdeel hiervan is het bewustzijn bij de medewerkers. Dat moet ook omhoog en dat beginnen veel organisatie nu in te zien, dus ik verwacht een flinke toename op dit vlak.

Twan Willems Claranet Rely

5. Wat verwacht je als de grootse uitdaging voor onze klanten?
De grootste uitdaging voor onze klanten is om de draad op te pakken en te zorgen dat ze weer een normale omzet en business behalen van voor de crisis. Uitgestelde IT-projecten zullen opgepakt gaan worden en daarbij zal security zeer belangrijk zijn. En wij denken op IT-gebied graag met onze klanten mee om dit op een goede en zorgvuldige manier te realiseren.

6. Welk antwoord hebben Claranet en Rely op die uitdaging?
Dat ligt natuurlijk geheel aan de uitdaging, maar zoals aangegeven zal security veel meer aandacht krijgen. De afgelopen jaren hebben wij hierop geanticipeerd door security bedrijven toe te voegen aan de Claranet Groep, zodat we veel expertise hebben op dat gebied en zodoende onze klanten kunnen helpen. Onze slogan is niet voor niets “Helping our customers do amazing things”.

7. Hoe gaat Nederland werken in de toekomst?
Doordat thuiswerken noodzaak is geworden, zal dit in de toekomst veel meer gefaciliteerd worden door werkgevers. Vooral ook omdat het blijkbaar goed ging en het thuiswerken veel mensen bevalt. Alhoewel er ook wel echt iets voor te zeggen is om gewoon op kantoor te werken en je collega’s weer eens ‘face to face’ te zien. We blijven tenslotte nog steeds gewoon mensen.

Neem contact met ons op

Laat een e-mail achter

Vul onderstaand formulier in en we zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen

Velden aangeduid met een * zijn verplicht.

Neem contact met ons op

085 27 33 255