Microsoft's New Commerce Experience (NCE) wordt aangepast, wat betekent dit voor uw licentieprijzen?

Het Cloud Solution Provider-programma (CSP) van Microsoft is in 2015 gelanceerd en is ontworpen om niet alleen licenties te leveren maar ook om cloudabonnementen te kunnen leveren via cloudpartners met additionele diensten en support. In de afgelopen jaren zijn er verschillende wijzigingen doorgevoerd en onlangs heeft Microsoft de keuze gemaakt om een consolidatie te doen van de verschillende kanalen via welke een klant Microsoft-diensten kan kopen, en daarmee aan het vereenvoudigen van het kooptraject van de klant en de complexiteit van de licentieverlening.

Aanpassing Microsoft licentieprijzen

Om dit te bereiken, lanceerde Microsoft in 2019 een nieuw commercieel model genaamd de New Commerce Experience (NCE) voor Microsoft Azure. Vanaf januari 2022 breiden ze NCE uit met Microsoft 365, Dynamics 365 en Power Platform over hun op werkplek gebaseerde abonnementsdiensten, waarbij de huidige overeenkomst in de komende zes maanden wordt aangepast. M.i.v. 1 februari 2022 gaat Microsoft dus de bestaande CSP-licensering aanpassen.

Keuze in abonnementsvorm

Momenteel is het zo dat de abonnementsprijzen voor een jaar worden vastgelegd, maar de aantallen maandelijks op- en afgeschaald kunnen worden. Met de nieuwe Microsoft New Commerce Experience wordt dit aangepast waarbij er een keuze moet worden gemaakt uit 3 verschillende smaken:

  • Maandelijkse abonnementen – Deze abonnementsvorm stelt u in staat om volledig flexibel op en af te schalen, maar de prijzen zullen per direct met 20% stijgen.
  • Jaarlijkse abonnementen – Deze abonnementsvorm handhaaft de bestaande prijzen. U committeert zich voor 1 jaar aan het aantal licenties dat u minimaal afneemt. Opschalen van het aantal blijft wel mogelijk.
  • Driejarige abonnementen – Deze abonnementsvorm is gelijk aan het jaarlijkse abonnement, maar dan met een 3-jarig commitment. U bent met deze abonnementsvorm dus voor 3 jaar beschermd tegen eventuele prijsstijgingen.

Het is mogelijk om de verschillende abonnementsvormen te mixen. U kunt er dus voor kiezen om bijvoorbeeld 80% van uw licenties in een jaarabonnement af te nemen en de overige 20% in een maandelijks abonnement, zodat u ook kunt blijven afschalen.

Prijsstijging

Naast bovenstaande wijzigingen zal Microsoft ook voor het eerst in jaren per 1 maart 2022 een aantal prijsstijgingen doorvoeren. Microsoft geeft aan dat hiermee recht wordt gedaan aan de waarde die Microsoft de afgelopen jaren aan de diverse bundels heeft toegevoegd. De zakelijke versie van Microsoft 365 startte met een bundel van Office, Windows en Enterprise Mobility and Security (EMS). Hieraan zijn uiteindelijk nog 24 applicaties toegevoegd, waaronder Microsoft Teams, Power Apps, Power BI, Power Automate, Stream, Planner, Visio, OneDrive, Yammer en Whiteboard.

De prijsstijgingen zijn van toepassing op de volgende producten:

  • Office 365 E1 (ongeveer 25%)
  • Office 365 E3 (ongeveer 15%)
  • Office 365 E5 (ongeveer 15%)
  • Microsoft 365 Business Basic (ongeveer 20%)
  • Microsoft 365 Business Premium (ongeveer 10%)
  • Microsoft 365 E3 (ongeveer 12,5%)

Belangrijke data!

  • 1 januari 2022: NCE voor Modern Workplace en Dynamics algemeen beschikbaar, zodat elk nieuw abonnement kan worden gekocht onder het nieuwe NCE-model.
  • 10 maart 2022: Alle nieuwe abonnement vallen automatisch onder het nieuwe NCE-model.
  • 1 juli 2022: Alle abonnementen voor Modern Workplace en Dynamics zullen verplicht moeten worden aangeschaft via het NCE-Platform en elk abonnement dat een verlengingsdatum heeft na deze datum zal worden verlengd onder NCE.
  • 1 maart 2022: Microsoft zal de prijs van de meeste Microsoft 365 SKU's met 10-25% verhogen. Alle verlengingen of nieuwe abonnementen die na het ingaan van de prijsverhoging worden afgesloten, zullen worden beïnvloed door de prijswijzigingen.

Benodigde actie

De invoering van NCE zal de manier veranderen waarop CSP-klanten hun Microsoft-abonnementen zullen inkopen. Het zal nog belangrijker worden voor klanten om hun abonnementstype en licentiehoeveelheid vanaf het begin van de overeenkomst goed te bepalen, en dit is waar Rely kan helpen.

Wij kunnen advies geven om uw gebruikers- en bedrijfsbehoeften in kaart te brengen voor het juiste Microsoft 365 abonnement. Wij kunnen u ook adviseren over het beste abonnement model (een maand, een jaar, drie-jaar) op basis van de dynamiek van het personeelsbestand en de mix van tijdelijke en full-time medewerkers.

Om voldoende tijd te hebben voor de juiste inschaling horen wij voor 10 januari a.s. naar welke abonnementsvorm u wilt overstappen. We zullen de komende weken contact opnemen om dit door te nemen.

Meer informatie?

Meer informatie is te vinden in onderstaande FAQ-sectie. Mocht u nog vragen hebben of advies willen over deze verandering, kunt u contact opnemen ons via onderstaand contactformulier, of via 085 27 33 255.

SmartTalks over Mirosoft NCE

Daarnaast nemen we een nieuwe aflevering op van onze serie SmartTalks in samenwerking met Tony Krijnen van Microsoft. Deze aflevering verwachten we op maandag 13 december online te kunnen zetten op de website en op het Youtube-kanaal van Claranet.

FAQ:

  • Wat zijn de voorwaarden voor de nieuwe Microsoft 365-abonnementen?

    De termijnen zijn vastgesteld op één maand, 12 maanden of 36 maanden. Een termijn van één maand brengt een prijsstijging van 20% met zich mee. Het Rely-contract wordt afgestemd op een van de Microsoft 365-abonnementen van een klant. Als u drie verschillende Microsoft 365-abonnementen hebt, dan zal je drie contracten hebben.

  • Kan ik mijn abonnement tussentijds opzeggen?

    Ja, dat is mogelijk maar u zal aansprakelijk zijn voor alle openstaande kosten in verband met die termijn die vooraf vastgesteld is. In praktijk komt dat neer op de volledige contracttermijn x commitment.

  • Kan ik mijn abonnement halverwege de looptijd wijzigen?

    Als er sprake is van een upgrade tussen het huidige abonnement en het nieuwe abonnement dan kan er overgestapt worden. Als er echter geen upgradepad is, kunt u uw abonnement niet wijzigen.

  • Kan ik het aantal licenties dat bij een abonnement hoort tussentijds wijzigen?

    Ja, u kunt het aantal licenties dat aan het abonnement is gekoppeld verhogen en de maandelijkse kosten worden pro rata aan het nieuwe aantal licenties aangepast. U kunt het aantal licenties tijdens de looptijd van het abonnement echter NIET verlagen. U dient een verlaging te plannen binnen 72 uur voor de verlengingsdatum van het abonnement, zodat het abonnement wordt verlengd met een lager basisaantal licenties.

  • Wat gebeurt er wanneer een abonnementsperiode eindigt?

    Het abonnement wordt automatisch verlengd voor een nieuwe termijn, gelijk aan de oude termijn, en tegen het aantal licenties dat geldt op het moment van de verlenging, tenzij:

    • U ten minste 90 dagen voor de automatische verlenging meedeelt dat u niet wilt verlengen. Dit zal dan leiden tot beëindiging van alle lopende service rond dat abonnement tussen u, Rely en Microsoft.

    • U plant een wijziging in het aantal licenties, zodat de automatische verlenging van kracht wordt voor een ander aantal licenties. U dient ons voorafgaand aan de verlenging op de hoogte te stellen van het vereiste aantal licenties, zodat wij op het moment van verlenging de juiste wijzigingen kunnen doorvoeren.

  • Als een abonnement per ongeluk is aangemaakt, of als het verkeerde aantal licenties is gekoppeld, kan dit dan worden gecorrigeerd?

    Ja. U heeft een 72-uursvenster waarbinnen u wijzigingen kan aanbrengen. Bijvoorbeeld, als u 100 x E3 licenties voorziet op vrijdag om 17.00 uur (CET), maar dan beseft dat u eigenlijk maar 10 x E3 licenties nodig heeft, dan heeft u tot 16.59 uur (CET) op de volgende maandag om wijzigingen aan te brengen.

  • Als een abonnement per ongeluk geannuleerd is, kan het dan opnieuw geactiveerd worden?

    Nee. U kunt een geannuleerd abonnement niet opnieuw activeren. Hiervoor is een nieuw abonnement met een nieuwe looptijd nodig.

  • Wat gebeurt er met mijn gegevens nadat een abonnement is beëindigd?

    De gegevens worden door Microsoft gewist volgens hun beleid voor het bewaren en verwijderen van gegevens. Gewoonlijk worden gegevens 90 dagen nadat het abonnement of de licentie bij Microsoft is beindigd, verwijderd. Wij kunnen advies en alternatieve back-updiensten bieden waarmee u gegevens met betrekking tot opgezegde licenties/abonnementen kunt bewaren.

  • Mijn bestaande abonnement loopt af vóór 1 juli 2022. Wat gebeurt er dan?

    Als een bestaand abonnement vóór 1 juli 2022 afloopt, kunt u dat abonnement verlengen voor een nieuwe termijn van 12 maanden of een NCE-abonnement aanschaffen.

  • Mijn bestaande abonnement loopt af na 1 juli 2022. Wat gebeurt er dan?

    Als uw bestaande abonnement na 1 juli 2022 afloopt, dan wordt de verlenging gebaseerd op de NCE-abonnementen en zijn de regels van de NCE van toepassing.

Neem contact met ons op

Laat een e-mail achter

Vul onderstaand formulier in en we zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen

Velden aangeduid met een * zijn verplicht.

CAPTCHA
Deze vraag is om te testen of u geen computer bent om automatisch spam tegen te gaan.

Neem contact met ons op

085 27 33 255