6 vragen over het stoppen van Microsoft-ondersteuning - update

Microsoft stopt op 14 januari 2020 met ondersteuning op Windows 7 en Windows Server 2008. De opvolgers van Windows 7 en Windows Server 2008 zijn Windows 10 en Windows Server 2012, 2012 R2, 2016 en 2019. Hoewel het al tien jaar bestaat, is Windows 7 nog altijd een van de meest gebruikte Windows besturingssystemen. Het werd pas begin dit jaar van de eerste plek gestoten door Windows 10.

Grofweg kan je stellen dat Microsoft een lifecycle voor haar producten hanteert van ongeveer 10 jaar. Gedurende deze periode verzorgt Microsoft security-updates, nieuwe features, bug fixes, etc. De eerste 5 jaar is dat kosteloos, daarna is het doorgaans tegen betaling. Nadat de ondersteuning eindigt, eindigen ook dit soort updates. Ondanks dat Microsoft het beëindigen van de ondersteuning ruim van tevoren aankondigt, zien we toch dat dat bij gebruikers regelmatig voor problemen zorgt. Veel gebruikers draaien oude systemen nog omdat ze de noodzaak niet zien om te upgraden, of omdat de IT-afdeling er nog niet klaar voor is.

De laatste reden is ook precies de reden dat Microsoft de deadline voor het beëindigen van de ondersteuning op Exchange Server 2010 heeft verschoven van 14 januari 2020 naar 13 oktober 2020. In het officiële bericht geeft Microsoft aan te erkennen dat het stoppen met ondersteuning voor een product dat 'zo populair en betrouwbaar is geweest als Exchange Server 2010' een flinke aanpassing betekent voor bedrijven. Om bedrijven die bezig zijn met upgraden meer tijd te geven, stopt die ondersteuning daarom niet op 14 januari volgend jaar, zoals de planning was, maar op 13 oktober 2020. Die datum valt daarmee samen met het beëindigen van de ondersteuning voor Office 2010 en SharePoint Server 2010.

Hieronder de antwoorden van Henk Liebeek, Product Manager van Claranet & Rely, op zes prangende vragen:

1. Waarom stopt Microsoft met ondersteuning van deze systemen?
Er is een aantal redenen dat softwareleveranciers zoals Microsoft stoppen met de ondersteuning van oudere (besturings-)systemen. Overigens is er een groot verschil tussen het niet meer kunnen gebruiken van de software en het niet meer krijgen van ondersteuning. Ook na het stoppen van de ondersteuning kun je er nog steeds gebruik van maken, alleen zal er bijvoorbeeld geen update meer geleverd worden om ontdekte kwetsbaarheden of lekken te dichten. Daarmee wordt het minder veilig om er gebruik van te maken. Het stoppen van de ondersteuning heeft vooral te maken met nieuwere software die beschikbaar is met veel meer features en betere prestaties. Leveranciers willen zich richten op de nieuwe software en bouwen in de loop van de tijd de ondersteuning af op de oudere producten. Hiermee dwingen ze gebruikers uiteindelijk over te stappen naar nieuwe versies waar ze zelf de focus op hebben liggen.

2. Wat gebeurt er na het stoppen van de ondersteuning?
Nadat de ondersteuning stopt, worden kwetsbaarheden niet meer gedicht. Op het moment dat er een dergelijk lek ontdekt wordt, is de kans groot dat je ongenode gasten op bezoek krijgt. Wanneer dat gebeurt, is niet te voorspellen, maar we durven wel te voorspellen dat het gaat gebeuren.

3. Hoe weet ik welk besturingssysteem ik gebruik?
Er is een aantal websites waarmee je kan controleren welk besturingssysteem gebruikt wordt, bijvoorbeeld https://support.microsoft.com/nl-nl/help/13443/windows-which-version-am-i-running. Hier wordt uitgelegd hoe je kan checken welk besturingssysteem je gebruikt. In veel gevallen zal ook de provider in staat zijn deze informatie te geven.

4. Wat kan ik eraan doen?
Heb je een systeem waarvan de ondersteuning eindigt, dan is er een aantal opties. De eerste optie is contact opnemen met jouw IT-leverancier om te informeren welke maatregelen zijn genomen om te voorkomen dat het systeem niet meer ondersteund wordt. Een andere optie is om contact op te nemen met Rely om te kijken hoe wij kunnen ondersteunen. Onze afdeling IT-services is bijvoorbeeld uitstekend in staat om het beheer van uw systemen op locatie of in een datacenter over te nemen. Hiermee kunnen wij ervoor zorgen dat uw systeem ook na 14 januari 2020 veilig is.

5. Hoe is Rely hierop voorbereid?
Rely heeft ook enkele platformen in gebruik die op dergelijke oude versies van Windows draaien. Al voor de aankondiging van het stoppen van de ondersteuning is Rely gestart met de opbouw van nieuwe systemen met de nieuwe versies van de software. De NotarisSuite is bijvoorbeeld zo’n volledig nieuw opgebouwd platform waar onze klanten naar toe migreren. Dit platform is niet alleen volledig nieuw qua design en onderliggende apparatuur; het maakt ook gebruik van recente server- en desktop besturingssystemen en is daarmee volledig toekomstklaar.

6. Is er impact op het gebruik van Office 365?
Ja, maar minder dan origineel is aangekondigd. Aanvankelijk zou de ondersteuning van Office 365 ProPlus op Windows 7 tegelijkertijd stoppen met de ondersteuning van Windows 7. Daar is Microsoft inmiddels van teruggekomen om ook hierop klanten meer tijd te geven om over te stappen op alternatieven. Hiermee blijft Office 365 ProPlus tot januari 2023 voorzien van beveiligingsupdates. Let wel; er zullen dus geen nieuwe features meer worden uitgerold, die zijn alleen beschikbaar voor gebruikers die overgestapt zijn op Windows 10. Daarnaast blijft staan dat de normale versies van Office, zoals Office 2016, Office Standard 2013 en Office Professional Plus 2016 ná 14 januari 2020 ook niet langer worden ondersteund.

Mocht u extra vragen hebben of willen overleggen met een van onze hostingexperts? Neem dan contact op via onderstaande contactformulier of via verkoop@rely.nl.

[op 10/10/2019 hebben we het antwoord op de extra vraag 6 toegevoegd en de titel aangepast]

Neem contact met ons op

Laat een e-mail achter

Vul onderstaand formulier in en we zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen

Velden aangeduid met een * zijn verplicht.

Neem contact met ons op

085 27 33 255