Syvas

Vanaf 1 juli 2022 is het niet meer mogelijk om Web-ELAN te gebruiken om electronisch stukken aan te bieden bij het kadaster. Akten indienen bij het Kadaster loopt vanaf dan via het nieuwe systeem SYVAS. Zodra je de overstap maakt naar SYVAS, kan het indienen van akten volledig vanuit de notariele applicatie (zoals Codex, Notarisdossier & QBis) plaatsvinden.

SYVAS biedt nieuwe mogelijkheden en extra voordelen in vergelijking met Web-ELAN, zoals:

  • betere integratie van aangeboden stukken met het zaakdossier
  • direct communiceren zonder tussenkomst van e-mail
  • minder foutgevoelig inschrijfproces
  • betere aansluiting op huidige technische eisen
  • minder Attenderingen op Niet Inschrijving (ANI) en Verzoeken tot Verbetering (VTV)
  • (on)geldig certificaat direct zichtbaar; attendering CRL-lijst (ACV)-procedure komt niet meer voor

Om dit mogelijk te maken heeft Rely de benodigde Keysign connector en Java webstart reeds geplaatst binnen uw klant omgeving. Dit is echter de 1e stap die benodigd is om gebruik te kunnen maken van Syvas. Vanuit uw kantoor dienen ook nog een aantal stappen doorlopen te worden waarbij onze consultants u desgewenst bij kunnen ondersteunen. De onderstaande stappen dient u te maken:

  • Instellen kantoor autorisatie
  • Instellen van gebruikersrollen
  • Ondertekenen van gebruikersvoorwaarden door Notaris
  • Uitvoeren aanpassingen binnen applicatiemanagers

Via uw softwareleveranciers worden er trainingen georganiseerd die verder ingaan op het gebruik van de koppeling richting het kadaster. Zo wordt er op 24 mei a.s. een training georganiseerd door Van Brug Software: Syvas – Het hoe, wat en waarom

Een aantal kantoren maken op dit moment al gebruik van de Syvas koppeling. Hierin zijn onze consultants bij verschillende kantoren tegen wat knelpunten aangelopen. Denk hierbij de verplichting om de marges in de documenten die worden aangeboden aan alle kanten minimaal 2.5 cm moet zijn. De meeste kantoren hebben een kleinere marge waardoor er aanpassingen gedaan moeten worden om te voorkomen dat de aktes worden geweigerd door het kadaster. Hierop heeft het Kadaster inmiddels een aanpassing gedaan en is deze eis komen te vervallen. Ook kan het gebruik van verschillende stijlen met bepaalde lettertypes een probleem opleveren.

Samen met onze consultants en de kantoren kunnen we hiervoor de juiste oplossing uitvoeren. Uiteraard werken we nauw samen met de verschillende software leveranciers en het kadaster om hier de oplossingen voor door te voeren. In de praktijk gaat het aanbieden van de KIK-aktes in alle gevallen goed. Onze consultants helpen u graag verder. En neemt u onze NotarisPlus dienst verlening af dat is dit zelf onderdeel van uw overeenkomst.

Neem contact met ons op

Laat een e-mail achter

Vul onderstaand formulier in en we zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen

Velden aangeduid met een * zijn verplicht.

CAPTCHA
Deze vraag is om te testen of u geen computer bent om automatisch spam tegen te gaan.

Neem contact met ons op

085 27 33 255